Oletko teettämässä turvallisuusselvityksen?

Suojelupoliisi tekee turvallisuusselvityksiä vain silloin, kun perusteet selvityksen tekemiselle löytyvät laista.

Kuvituskuva turvallisuusselvitysasiakas.

1. Hakeminen turvallisuusselvitysasiakkaaksi 

Turvallisuusselvityksiä tehdään vain organisaatioille, joiden työntekijät pääsevät kansallisen turvallisuuden kannalta merkittäviin tiloihin tai käsittelevät salassa pidettävää tietoa. 

2. Organisaatiosi hyväksytään asiakkaaksi 

Kun organisaatiosi on hyväksytty turvallisuusselvitysasiakkaaksi, saat tietopaketin menettelystä. Organisaatiollesi nimetään Suojelupoliisista yhteyshenkilö, joka opastaa selvityksiin liittyvissä asioissa. 

3. Turvallisuusselvitysten teko alkaa 

Kerro selvityksen kohteena olevalle henkilölle tulevasta turvallisuusselvityksestä sekä suostumusmenettelystä. Hänen on annettava suostumuksensa selvityksen tekoon. Suostumus annetaan ensisijaisesti sähköisesti, mutta tarvittaessa sen antaminen kirjallisesti on myös mahdollista. Varmista, että selvitettävänä oleva työntekijä täyttää kaikki tarvittavat tiedot. 

4. Turvallisuusselvityshakemus saapuu Supoon 

Suojelupoliisin tavoite on, että 90 prosenttia turvallisuusselvityksistä valmistuu kahdessa kuukaudessa. Varmista, että hakemuksessa on kaikki tiedot. Puutteelliset hakemustiedot ja täydennyspyynnöt voivat viivästyttää selvityksen valmistumista. 

5. Selvitys on valmis 

Organisaatiosi saa Supolta tiedon selvityksen tuloksesta. Organisaatiollasi on velvollisuus ilmoittaa tuloksesta selvityksen kohteena olleelle henkilölle. Selvitys ei sido organisaatiotasi – lopullisen päätöksen rekrytoinnista tekee aina työnantaja. 

6. Turvallisuusselvitys on voimassa korkeintaan viisi vuotta 

Turvallisuusselvitys on voimassa viisi vuotta tai haetun määräajan. Tänä aikana voimassa on myös luotettavuusseuranta. Jos henkilön ulkomaansidonnaisuuksista on tehty selvitys, hänellä on velvollisuus ilmoittaa niihin liittyvistä olennaisista muutoksista. Muista ilmoittaa Supoon, jos työntekijäsi työsuhde päättyy.