Oletko teettämässä turvallisuusselvityksen?
Suojelupoliisi tekee turvallisuusselvityksiä vain silloin, kun perusteet selvityksen tekemiselle löytyvät laista.
1. Hakeminen turvallisuusselvitysasiakkaaksi
Turvallisuusselvityksiä tehdään vain organisaatioille, joiden työntekijät pääsevät kansallisen turvallisuuden kannalta merkittäviin tiloihin tai käsittelevät salassa pidettävää tietoa.
2. Organisaatiosi hyväksytään asiakkaaksi
Kun organisaatiosi on hyväksytty turvallisuusselvitysasiakkaaksi, saat tietopaketin menettelystä. Organisaatiollesi nimetään Suojelupoliisista yhteyshenkilö, joka opastaa selvityksiin liittyvissä asioissa.
3. Turvallisuusselvitysten teko alkaa
Kerro selvityksen kohteena olevalle henkilölle tulevasta turvallisuusselvityksestä sekä suostumusmenettelystä. Hänen on annettava suostumuksensa selvityksen tekoon. Suostumus annetaan ensisijaisesti sähköisesti, mutta tarvittaessa sen antaminen kirjallisesti on myös mahdollista. Varmista, että selvitettävänä oleva työntekijä täyttää kaikki tarvittavat tiedot.
4. Turvallisuusselvityshakemus saapuu Supoon
Suojelupoliisin tavoite on, että 90 prosenttia turvallisuusselvityksistä valmistuu kahdessa kuukaudessa. Varmista, että hakemuksessa on kaikki tiedot. Puutteelliset hakemustiedot ja täydennyspyynnöt voivat viivästyttää selvityksen valmistumista.
5. Selvitys on valmis
Organisaatiosi saa Supolta tiedon selvityksen tuloksesta. Organisaatiollasi on velvollisuus ilmoittaa tuloksesta selvityksen kohteena olleelle henkilölle. Selvitys ei sido organisaatiotasi – lopullisen päätöksen rekrytoinnista tekee aina työnantaja.
6. Turvallisuusselvitys on voimassa korkeintaan viisi vuotta
Turvallisuusselvitys on voimassa viisi vuotta tai haetun määräajan. Tänä aikana voimassa on myös luotettavuusseuranta. Jos henkilön ulkomaansidonnaisuuksista on tehty selvitys, hänellä on velvollisuus ilmoittaa niihin liittyvistä olennaisista muutoksista. Muista ilmoittaa Supoon, jos työntekijäsi työsuhde päättyy.